advertise laitec sharif univercity
سورس پروژه دفترچه تلفن ساده در سی شارپ #c و بانک Access

سورس پروژه دفترچه تلفن ساده در سی شارپ #c و بانک Access

10000 تومان
دانلود پروژه مدیریت کتابخانه با سی شارپ و SQL سرور

دانلود پروژه مدیریت کتابخانه با سی شارپ و SQL سرور

10000 تومان
دانلود برنامه هشت وزیر با جستجوی عمقی در سی شارپ

دانلود برنامه هشت وزیر با جستجوی عمقی در سی شارپ

10000 تومان
دانلود مجموعه 100 سورس ساده و ابتدایی با سی پلاس پلاس

دانلود مجموعه 100 سورس ساده و ابتدایی با سی پلاس پلاس

14000 تومان
دانلود سورس هوش مصنوعی رنگ آمیزی گراف با ژنتیک در #C

دانلود سورس هوش مصنوعی رنگ آمیزی گراف با ژنتیک در #C

10000 تومان

انواع کلید در مدل نهاد – رابطه پایگاه داده

در مدل نهاد – رابطه پایگاه داده بعضی صفات با ویژگی های خاصی شناخته میشوند و هر کدام با توجه به خاصیتی که دارند کلید خاصی نام میگیرند.
انواع کلید در مدل نهاد – رابطه پایگاه داده

انواع کلید در مدل نهاد – رابطه پایگاه داده

در مدل نهاد – رابطه پایگاه داده بعضی صفات با ویژگی های خاصی شناخته میشوند و هر کدام با توجه به خاصیتی که دارند کلید خاصی نام میگیرند. انواع کلید دراین مدل پایگاه داده عباتنداز:

 

ابر کلید S.KSuoer Key)

ابر کلید هر ترکیبی از صفتهاست که خاصیت کلید را دارند. این نوع کلید لزوما کمینه  نیست و میتواند دارای زیرمجموعه های مختلفی از کلیدها باشد. این ترکیب از صفات باید با هم یک نهاد از مجموعه نهاد را بصورت یکتا مشخص کند.

برای مثال کد ملی به تنهایی برای مشخص کردن یکتا بودن یک فرد کافی است. بنابراین کد ملی میتواند بعنوان یک ابر کلید مطرح باشد. حال هر ویژگی و صفت دیگری همراه با کد ملی نیز یک ابر کلید است. برای مثال نام فرد و کد ملی با همدیگر یک ابر کلید را تشکیل میدهند. در حالت کلی اگر K یک ابر کلید باشد، آنگاه هر مجموعه ای که K زیر مجموعه آن باشد نیز یک ابر کلید است.

 

کلید کاندید C.K ) Candidate Key)

ابر کلیدی که هیچ زیرمجموعه ای از آن ابر کلید نباشد یک کلید کاندید است. برای مثال برای ابر کلید ویژگی کد ملی، که دارای زیر مجموعه جدیدی که خود یک ابر کلید باشد، نیست، میتواند یک کلید کاندید نیز به حساب می آید.

فرض کنید در هر آدرس فقط یک نفر با نام مشخص زندگی کند پس دو ویژگی آدرس و نام، یک ابر کلید است چون هر فرد را بصورت منحصر به فردی نمایش میدهد. اما این مجموعه { آدرس و نام } دارای زیر مجموعه کوچکتری که خود یک ابر کلید باشد مثل { نام } یا { آدرس } نیست پس مجموعه { آدرس و نام } یک کلید کاندید است.

هر رابطه حتما حداقل یک کلید کاندیدا دارد زیرا در بدترین حالت همه ویژگی ها یا صفات خاصه آن رابطه با هم کلید کاندید میشوند که به این رابطه، رابطه تمام کلید (All Key) گویند.

 

کلید اصلی  P.KPrimary Key)

هنگامیکه کلیدهای کاندید یک مجموعه رابطه مشخص شدند، آنگاه طراح بانک اطلاعاتی به سلیقه خود، یکی از آنها را بعنوان کلید اصلی بر میگزیند. البته در انتخاب این کلید دو نکته بسیار مهم است:

اول هر چه کوتاه تر بودن طول کلید اصلی از نظر طول رشته بایتی و دوم اهمیت کلید اصلی نسبت به سایر کلیدهای کاندید در پاسخ گویی به پرس وجوهای کاربران. برای مثال در چند مثال قبل بهتر است که کد ملی بعنوان کلید اصلی انتخاب شود تا مجموعه { آدرس و نام } چون اولا طول یک ویژگی کمتر از طول دو ویژگی است و ثانیا پرس وجوهای کاربران از طریق کد ملی انجام میشود و نه آدرس و نام.

 

کلید فرعی  A.KAlternative Key)

هر کلید کاندیدی که بعنوان کلید اصلی انتخاب نشده  است یک کلید فرعی است و میتواند در مواقع لزوم که به ندرت اتفاق می افتد به جای کلید اصلی مورد استفاده قرار گیرد.

 

کلید خارجی  F.KForeign Key)

اگر صفت خاصه A از رابطه R1 یک کلید اصلی باشد و همین صفت A در رابطه R2 نیز وجود داشته باشد صفت A در رابطه R2 یک کلید خارجی است که میتواند باعث ارجاع دو رابطه R1 و R2 نسبت به هم شود و در واقع این دو رابطه را به هم پیوند دهد. کلید خارجی تنها کلیدی است که میتواند مقدار Null را اختیار کند.

توجه کنید که، تنها راه ارتباط بین دو رابطه کلید خارجی نیست بلکه وجود هر صفت و ویژگی مشترک بین دو رابطه میتواند باعث ایجاد ارتباط بین آن روابط گردد. در روابط یک به چند، در طرف چند کلید خارجی وجود دارد و در طرف یک کلید اصلی و یا فرعی وجود دارد.

همچنین  تنها راه مشخص کردن یم رکورد یا سطر در جدول نهاد – رابطه وجود کلید اصلی در آن رابطه است. البته میتوان به کمک هر صفت خاصه ای اعم از کلید و یا غیر کلید به یک سطر یا رکورد دسترسی داشت ولی نتیجه دستیابی به آن حداکثر بیش از یک پرس وجو خواهد بود در حالیکه با کلید اصلی اسن تعداد پرس وجو به حداقل خود یعنی یک پرس وجو میرسد.

 

ساختار کلید اصلی در روابط

تاکنون با ساختار انواع کلید در مجموعه نهادها آشنا شدیم ولی طراحی کلید اصلی در یک رابطه از چه مکانیزمی استفاده میکند. فرض کنید R یک رابطه باشد که رابطه بین نهادهای Ei را برقرار میکند و کلیدهای اصلی هر Ei بصورت P.K.( Ei ) نمایش داده میشود و فرض میکنیم که نام ویژگی های کلید اصلی هر یک از Ei ها یکتا باشد. همچنین مجموعه R دارای ویژگی های a1 … am میباشد. در این صورت کلید اصلی رابطه R برابر است با مجموع تمام ویژگی های R و کلیدهای اصلی تمام نهادها.

 



6
نظرات
  • user avatar نسرین:
    ۱۲:۱۱:۰۴ __ ۱۳۹۴/۰۵/۱۸

    خیلی عالی بود

  • user avatar شروين:
    ۱۳:۰۲:۵۶ __ ۱۳۹۵/۱۰/۰۹

    ممنون بسيار قابل فهم بود

  • user avatar f.r.m:
    ۱۰:۳۳:۲۵ __ ۱۳۹۵/۱۰/۱۳

    خدا خیرتون بده خیلی خوب بود....از تو جزوه خودم که هیچی نفهمیدم...ممنون

  • user avatar مجتبی:
    ۱۸:۰۵:۵۸ __ ۱۳۹۸/۰۳/۱۶

    بسیار کامل و عاالیممنون

  • user avatar مصطفی:
    ۲۳:۰۰:۰۵ __ ۱۳۹۸/۱۰/۲۰

    بالاخره یه چیزایی متوجه شدم ممنون

  • user avatar یاس:
    ۲۳:۴۵:۳۴ __ ۱۴۰۲/۰۲/۲۹

    سلام .دوستان نام دیگه کلید فرعی چیه؟به جز alternative

نظر خود را ارسال کنید



نام:
ایمیل:
دیدگاه:
captcha
کد امنیتی :


advertise
معرفی کلیدهای مجموعه نهادها در پایگاه دادهآشنایی با انواع کلید در مدل نهاد – رابطه پایگاه دادهآموزش انواع کلیدهای مجموعه نهادهای بانک اطلاعاتیکلیدهای مدل نهاد- رابطهساختار انواع کلید در مجموعه نهادهای پایگاه دادهانواع کلید در مجموعه نهادهای بانک اطلاعاتیتبلیغات ارزان سایت آموزش برنامه نویسیتبلیغات مخصوص طراحان وب سایتتبلیغات در سایت برنامه نویسیتبلیغات اینترنتی برای برنامه نویساندر آغوش مینیمالیسممنوی همبرگر با سه خط افقی که روی یکدیگر قرار گرفته اند نشانه چیست؟ سوئیچ به یک ستون واحدتبدیل متن ساده به وبلاگ و سایت های پویا با React.jsکتابخانه sass برای استفاده آسان تر از آنکتابخانه سطح بالا برای اتوماتیک سازی اعمال مرورگر لیست برچسب ها
تمامی حقوق این سایت اعم از محتوی ، تصاویر ، قالب و ... متعلق به گروه مهندسی وب سایت سورس کد می باشد.
SourceCodes.ir ، افقی روشن برای برنامه نویسان ، از مبتدی تا حرفه ای

پیشنهادات ویژه سورس کد

پکیج ویژه پروژه پایانی رشته کامپیوتر دانلود مجموعه 70 پروژه کاربردی سی شارپ وب سایت فروشگاه با php