advertise laitec sharif univercity
سورس پروژه پایانی آزمون گیری با زبان سی شارپ و SQL

سورس پروژه پایانی آزمون گیری با زبان سی شارپ و SQL

18000 تومان
دانلود سورس پروژه سی شارپ شبیه سازی صف بانک تحت شبکه

دانلود سورس پروژه سی شارپ شبیه سازی صف بانک تحت شبکه

10000 تومان
دانلود پروژه فروشنده دوره گرد با الگوریتم گرانشی در #C

دانلود پروژه فروشنده دوره گرد با الگوریتم گرانشی در #C

10000 تومان
پروژه کامل مدیریت شرکت نرم افزاری با سی شارپ و SQL

پروژه کامل مدیریت شرکت نرم افزاری با سی شارپ و SQL

38000 تومان
سورس پروژه پایانی وب سایت و نرم افزار کلینیک در ASP.net

سورس پروژه پایانی وب سایت و نرم افزار کلینیک در ASP.net

48000 تومان

مدیریت ریسک در پروژه نرم افزاری

ریسک ها در بردارنده عدم قطعیت و خسارت احتمالی است. تحلیل و مدیریت ریسک مجموعه ای از گام هاست که به یک تیم نرم افزاری کمک میکند تا بتواند در طی فرآیند توسعه، عدم قطعیت را درک کرده و آن را مدیریت نماید
مدیریت ریسک در پروژه نرم افزاری

مدیریت ریسک در پروژه نرم افزاری

ریسک ها یا مخاطرات، مشکلاتی محتمل هستند که ممکن است بر تکمیل موفقیت آمیز پروژه نرم افزاری تاثیر بگذارند. ریسک ها در بردارنده عدم قطعیت و خسارت احتمالی است. تحلیل و مدیریت ریسک مجموعه ای از گام هاست که به یک تیم نرم افزاری کمک میکند تا بتواند در طی فرآیند توسعه، عدم قطعیت را درک کرده و آن را مدیریت نماید. باید برای کاهش تاثیر منفی هر چیزی که ممکن است دچار مشکل گردد، طرحیی را از قبل آماده کرد. به چنین طرحی طرح تسکین، پایش و مدیریت ریسک (RMMM) گفته میشود.

 

هفت اصل مدیریت ریسک

موسسه SEI، هفت اصل را جهت مدیریت ریسک تعیین کرده است که چارچوبی را برای مدیریت موثر ریسک ایجاد میکنند. این اصول عبارتنداز:

► حفظ دیدگاهی سراسری : ریسک های نرم افزاری را در حوزه سیستمی ببینیم که قرار است نرم افزار در آن بعنوان یک مولفه قرار گیرد و مسائل کسب وکاری که قرار است نرم افزار آنها را رفع کند.

► اتخاذ دیدگاهی پیش بینانه : به ریسکهایی که ممکن است در آینده رخ دهند فکر کنیم و طرح های احتمالی را برای قابل مدیریت کردن آن وقایع وضع کنیم.

► ترغیب محاورات با افراد دیگر : اگر فردی یک ریسک محتمل را بیان کرد، آن را ناچیز نبینیم حتی اگر به صورتی غیررسمی بیان شده باشد. تمامی ذی نفعان و کاربران را برای پیشنهاد دادن ریسک ترغیب کنید.

► یکپارچه سازی : ملاحظات ریسک را با فرآیند نرم افزار یکپارچه کنید.

► تاکید بر یک فرآیند مداوم : تیم باید در طی فرآیند نرم افزاری هوشیار باشد، ریسکهای تشخیص داده شده را با اکتساب اطلاعات بیشتر ویرایش کند و ریسک های جدید را استحصال بینش بهتر، اضافه نماید.

► اشتراک دیدگاه محصول : اگر تمام ذی نفعان بر دیدگاهی مشترک از نرم افزار توافق داشته باشند، احتمال تشخیص بهتر ریسک و تعیین آن بالا میرود.

► ترغیب کار تیمی : حین انجام فعالیتهای مدیریت ریسک، استعداد، مهارت و دانش تمامی ذی نفعان باید مورد استفاده قرار گیرد.

 

انواع ریسک ها

ریسک های پروژه : ریسکهایی هستند که طرح پروژه را به مخاطره می اندازند.

ریسکهای فنی : ریسکهایی هستند که کیفیت و موعد زمانی نرم افزار ساخته شده را به خطر می اندازند.

ریسک کسب وکار : ریسکهایی که ماندگاری نرم افزار در دست ساخت را تحلیل میکنند. این مدل ریسک ها معمولا پروژه و محصول را به خطر می اندازند.

ریسکهای شناخته شده : ریسکهایی هستند که پس از ارزیابی دقیق طرح پروژه، محیط های فنی و تجاری توسعه پروژه و منابع اطلاعاتی قابل اعتماد کشف میشوند.

ریسکهای قابل پیش بینی : ریسکهایی هستند که از تجارب گذشته قابل کشف هستند.

ریسکهای غیر قابل پیش بینی : این ریسک ها میتوانند و گاهی حتما اتفاق می افتند اما تشخیص پیشاپیش آنها بسیار مشکل است.

 

تعیین تاثیر ریسک

عواملی که بر نتایج ریسک تاثیر می گذارند عباتنداز :

► محیط : نوع مشکلاتی که ایجاد میشوند.

► حوزه : ترکیبی است از شدت ریسک و اندازه پروژه ای که متاثر از ریسک است.

► مدت زمان : چه موقع و چقدر تاثیر ریسک حس میشود.

برای تعیین نتایج کلی یک ریسک مراحل زیر انجام میگیرد :

► تعیین احتمال وقوع متوسط هر ریسک

► تعیین تاثیر هر جزء ریسک براساس معیارهای از پیش تعریف شده

► تکمیل جدول ریسک و تحلیل نتایج

 

پالایش ریسک

در این مرحله، هر ریسک باید به مجموعه ای از مخاطرات با جزئیات بیشتر پالایش شود تا بهتر بتوان آن را تسکین داد، پایش نمود و یا مدیریت کرد.

 

تسکین، پایش و مدیرت ریسک

یک استراتژی موثر باید سه مبحث فوق را مورد توجه قرار دهد : 1) پیشگیری از ریسک،  2) پایش ریسک و 3) مدیریت و طرح ریزی احتمالات . پیشگیری یکی از بهترین استراتژی هاست که این کار از طریق ایجاد طراحی برای تسکین ریسک انجام میشود.

در طی پیشرفت پروژه، فعالیت های پایش ریسک شروع میشود. مدیر پروژه میتواند عواملی را که نشانه ای از وقوع ریسک میباشند استخراج کند. عمل پایش ریسک از طریق بررسی این عوامل انجام میشود.

مدیریت ریسک فرض را بر این میگذارد که تلاش های تسکین ریسک موثر واقع نشده اند و ریسک به وقوع پیوسته است. اگر استراتژی تسکین ریسک به خوبی دنبال شده باشد تاثیر این ریسک قطعا کم خواهد شد.

ریسک ها محدود به پروژه های نرم افزاری نمیشوند و میتوانند پس از توسعه موفق و تحویل نرم افزار به مشتری نیز رخ بدهند. این ریسک ها معمولا وابسته به نتایج خرابی نرم افزار در محیط واقعی خود می باشند. به چنین ریسک هایی، ریسک های ایمنی گفته میشود.

 

طرح RMMM

استراتژی مدیریت ریسک میتواند در طرح پروژه قرار گیرد یا بصوت جداگانه در طرحی با نام RMMM مستند گردد. طرح RMMM تمامی کارهای انجام گرفته تحت عنوان تحلیل ریسک را مستند کرده و توسط مدیر پروژه بعنوان بخشی از طرح پروژه کلی مورد استفاده قرار میگیرد.

 

 



1
نظرات
  • user avatar shirin:
    ۰۸:۵۹:۱۹ __ ۱۳۹۵/۰۸/۰۵

    باسلام امکانش هست مطالب بیشتری درمورد انوهع ریسک بفرستید به ایمیلم .....سپاس

نظر خود را ارسال کنید



نام:
ایمیل:
دیدگاه:
captcha
کد امنیتی :


advertise
طرح RMMM در پروژه های نرم افزارمدیریت ریسکها در نرم افزارآشنایی با وظایف مدیر پروژه در بروز ریسکهفت اصل مدیریت ریسک پروژه های نرم افزاری طرح RMMM چیست؟تولید چه نرم افزار هایی دارای ریسک است؟اصول مدیریت ریسک پروژه نرم افزاریتبلیغات ارزان سایت آموزش برنامه نویسیتبلیغات مخصوص طراحان وب سایتتبلیغات در سایت برنامه نویسیتبلیغات اینترنتی برای برنامه نویساندر آغوش مینیمالیسممنوی همبرگر با سه خط افقی که روی یکدیگر قرار گرفته اند نشانه چیست؟ سوئیچ به یک ستون واحدتبدیل متن ساده به وبلاگ و سایت های پویا با React.jsکتابخانه sass برای استفاده آسان تر از آنکتابخانه سطح بالا برای اتوماتیک سازی اعمال مرورگر لیست برچسب ها
تمامی حقوق این سایت اعم از محتوی ، تصاویر ، قالب و ... متعلق به گروه مهندسی وب سایت سورس کد می باشد.
SourceCodes.ir ، افقی روشن برای برنامه نویسان ، از مبتدی تا حرفه ای

پیشنهادات ویژه سورس کد

پکیج ویژه پروژه پایانی رشته کامپیوتر دانلود مجموعه 70 پروژه کاربردی سی شارپ وب سایت فروشگاه با php