advertise laitec sharif univercity
سورس پروژه پایانی وب سایت و نرم افزار کلینیک در ASP.net

سورس پروژه پایانی وب سایت و نرم افزار کلینیک در ASP.net

48000 تومان
دانلود سورس n وزیر با جست وجوی ممنوع در سی شارپ #C

دانلود سورس n وزیر با جست وجوی ممنوع در سی شارپ #C

10000 تومان
دانلود پروژه مهندسی نرم افزار ، نمایندگی ایران خودرو

دانلود پروژه مهندسی نرم افزار ، نمایندگی ایران خودرو

10000 تومان
سورس پروژه پایانی آزمون گیری با زبان سی شارپ و SQL

سورس پروژه پایانی آزمون گیری با زبان سی شارپ و SQL

18000 تومان
دانلود PDF مجموعه 300 نکته جالب برنامه نویسی در سی شارپ #C

دانلود PDF مجموعه 300 نکته جالب برنامه نویسی در سی شارپ #C

10000 تومان

ساختار فایل مستقیم در ذخیره و بازیابی اطلاعات

ساختار فایل مستقیم (درهم) در ذخیره و بازیابی اطلاعات، ساختار جدایی است که در آن درج و واکشی رکوردها با استراتژی خاصی صورت میگیرد
ساختار فایل مستقیم در ذخیره و بازیابی اطلاعات

ساختار فایل مستقیم در ذخیره و بازیابی اطلاعات

در این پست به مطالعه اجمالی ساختار فایل مستقیم که به آن فایل درهم هم گفته میشود، می پردازیم. قبلا بحث کرده ایم که شیوه های دستیابی به دو رده کلی ترتیبی و تصادفی تقسیم میشوند. منظور از دستیابی تصادفی این است که رکورد مورد نظر با یکبار و یا با تعداد کمی دستیابی تصادفی به دست می آید. برای این منظور در اساس دو روش وجود دارد: شاخص بندی که در آن مقدار صفت کلید رکورد (یا هر صفت دیگر) همراه آدرس آن در مدخل شاخص ذخیره می شود، و تبدیل کلید به آدرس که در آن آدرس رکورد با پردازشی روی مقدار کلید به دست می آید.

ساختار مستقیم، شکل بهبود یافته ساختارهای قبلی نیست، خود ساختار جدایی است که در آن درج و واکشی رکوردها با استراتژی خاصی صورت میگیرد. برای ایجاد فایل در لود اولیه، یکی از صفات خاصه رکورد بعنوان کلید در نظر گرفته میشود. مقادیر این کلید به سیستم فایل داده میشود و سیستم "پردازشی" روی کلید انجام میدهد. حاصل پردازش آدرسی است که رکورد باید در آن جای گیرد. این آدرس به آدرس طبیعی یا حفره طبیعی رکورد موسوم است. در واکشی، مجددا مقدار کلید رکورد مورد نظر به سیستم داده میشود و سیستم همان پردازش را انجام میدهد و آدرس مکان نشست رکورد را پیدا کرده ، آنرا واکشی میکند، بدین ترتیب استراتژی دستیابی مستقیم به رکوردها، تامین میشود.

در این ساختار، فایل دارای یک فضای آدرسی است با m آدرس از 1 تا m یا از صفر تا m-1 . هر آدرس مربوط است به یک حفره و هر حفره، مکان ذخیره سازی یک رکورد است. در این فضای آدرسی باید n رکورد لود (درج) شوند و m n است. به n/m "فاکتور لود" میگوییم. بنابراین پردازشی که باید روی مقادیر کلید انجام شود، ماهیتا یک تبدیل کلید به آدرس است، که معمولا به کمک یک تابع مبدل انجام میشود که به آن تابع درهمساز و نیز تابع نگاشتگر میگوییم.

در اعمال تابع یا رویه مبدل، روی مقادیر کلید، احتمال دارد که آدرسهای مشابه ایجاد شوند. در این صورت میگوییم پدیده تصادف یا برخورد بروز کرده است. و سیستم فایل پس از تشخیص این پدیده باید رکورد تصادفی را به نحوی در فایل جای دهد.

 

برخی ویژگی های ساختار فایل مستقیم

در این ساختار لزومی ندارد که مقادیر صفت خاصه کلید حتما عددی باشند، در حالت الفبا عددی معمولا بخش عددی کلید دخالت داده میشود و یا معادل عددی کلید، با تبدیل بخش غیرعددی به کد عددی، به دست می آید و سپس تابع روی آن اعمال میشود. در حالتی که مقادیر صفت خاصه تماما الفبایی باشند، باز هم میتوان معادل عددی کلید را به دست آورد و البته در این تبدیل امکان دارد که متشابهات در معادل های عددی بروز کند حتی اگر در کلیدهای الفبایی متشابهات وجود نداشته باشد.

معمولا صفت خاصه ای که بعنوان کلید تعیین میشود، یکتایی مقدار دارد. ولی در حالت کلی ممکن است متشابهات در مقادیر صفت خاصه وجود داشته باشد و در این صورت تصادف ناشی از وجود متشابهات پدید می آید که بدیهی است.

در این ساختار فایل حاصله اساسا بی نظم است و امکان پردازش سریال رکوردها وجود ندارد(مگر در حالت خاص). رکوردها دارای طول ثابت هستند. فایل دارای عدم تقارن است، زیرا فقط یک صفت خاصه بعنوان کلید معرفی میشود و اگر نشانوند جست وجو جز این صفت خاصه باشد، دستیابی مستقیم به رکوردها امکان پذیر نیست (البته در این ساختار مبنایی). ممکن است جای جای، در فایل حافظه هرز بروز کند، یعنی آدرسهایی که در آنها رکوردهایی درج نشوند و در عوض تعدادی ز

رکورد در یک آدرس با هم تصادف کنند. لذا توزیع یکنواخت تر رکوردها در حفره ها حائز اهمیت است. هر چه تعداد رکوردهای تصادفی بیشتر باشد، واکشی رکوردها سریعتر خواهد بود. رکوردهای غیرتصادفی با یکبار دستیابی بازیابی میشوند.

 



0
نظرات

نظر خود را ارسال کنید



نام:
ایمیل:
دیدگاه:
captcha
کد امنیتی :


advertise
ساختار فایل درهم چگونه است؟آشنایی با ساختار فایل درهم یا مستقیمساختار فایل مستقیم چیست؟عملکرد ساختار فایل مستقیم چگونه استویژگی های ساختار فایل مستقیم چه هستندآشنایی با ساختار فایل مستقیم در ذخیره و بازیابی اطلاعاتتبلیغات ارزان سایت آموزش برنامه نویسیتبلیغات مخصوص طراحان وب سایتتبلیغات در سایت برنامه نویسیتبلیغات اینترنتی برای برنامه نویساندر آغوش مینیمالیسممنوی همبرگر با سه خط افقی که روی یکدیگر قرار گرفته اند نشانه چیست؟ سوئیچ به یک ستون واحدتبدیل متن ساده به وبلاگ و سایت های پویا با React.jsکتابخانه sass برای استفاده آسان تر از آنکتابخانه سطح بالا برای اتوماتیک سازی اعمال مرورگر لیست برچسب ها
تمامی حقوق این سایت اعم از محتوی ، تصاویر ، قالب و ... متعلق به گروه مهندسی وب سایت سورس کد می باشد.
SourceCodes.ir ، افقی روشن برای برنامه نویسان ، از مبتدی تا حرفه ای

پیشنهادات ویژه سورس کد

پکیج ویژه پروژه پایانی رشته کامپیوتر دانلود مجموعه 70 پروژه کاربردی سی شارپ وب سایت فروشگاه با php