advertise laitec sharif univercity
سیستم اتوماسیون دهیاری ، پروژه مهندسی نرم افزار

سیستم اتوماسیون دهیاری ، پروژه مهندسی نرم افزار

10000 تومان
دانلود سورس پروژه فروشگاه کیف با asp.net و sql express

دانلود سورس پروژه فروشگاه کیف با asp.net و sql express

10000 تومان
دانلود سورس بازی اندروید جدول خونه (900 جدول) همراه آموزش راه اندازی

دانلود سورس بازی اندروید جدول خونه (900 جدول) همراه آموزش راه اندازی

99000 تومان
دانلود برنامه رنگ آمیزی گراف با الگوریتم عقبگرد در سی شارپ

دانلود برنامه رنگ آمیزی گراف با الگوریتم عقبگرد در سی شارپ

10000 تومان
دانلود پروژه مدیریت کتابخانه با سی شارپ و SQL سرور

دانلود پروژه مدیریت کتابخانه با سی شارپ و SQL سرور

10000 تومان

مدیریت کیفیت در پروژه های نرم افزاری

هدف از مهندسی نرم افزار، ایجاد نرم افزار با کیفیت است. مدیریت کیفیت که گاهی با نام تضمین کیفیت نرم افزار شناخته میشود، فعالیتی چتری است که در طول کل پروژه انجام میگیرد.
مدیریت کیفیت در پروژه های نرم افزاری

مدیریت کیفیت در پروژه های نرم افزاری

هدف از مهندسی نرم افزار، ایجاد نرم افزار با کیفیت است. مدیریت کیفیت که گاهی با نام تضمین کیفیت نرم افزار شناخته میشود، فعالیتی چتری است که در طول کل پروژه انجام میگیرد. مدیریت کیفیت پروژه های نرم افزاری شامل موارد زیر است:

► تعریف صریح فرآیند کیفیت نرم افزار

► ایجاد مجموعه وظایفی که به افزایش کیفیت نرم افزار کمک میکند.

► انجام کنترل کیفیت و فعالیتهای تضمین کیفیت در هر پروژه نم افزاری

► استفاده از معیارهایی برای توسعه استراتژی های بهبود فرآیند نرم افزار و در نتیجه بهبود کیفیت محصول نهایی.

تضمین کیفیت نرم افزار (SQA) دغدغه هر مهندس نرم افزار است تا بتواند هزینه و مدت زمان ارائه محصول به بازار را کاهش دهد. طرح تضمین کیفیت صرفا نام دیگری برای طرح تست نیست بلکه طرح تست یکی از بخش های آن است. استفاده از معیارها، یکی از بخش های مهم توسعه یک استراتژی جهت بهبود کیفیت فرآیند نرم افزاری و محصولات کاری است.

 

مفاهیم کنترل

قلب کنترل کیفیت، کنترل دگرگونی است. در حوزه مهندسی نرم افزار، کنترل دگرگونی به معنای کمینه کردن تفاوت بین تخمین نیاز به منابع، تیم پروژه ، ابزار و زمان تقویمی برای تکمیل پروژه با منابعی است که در عمل استفاده گردیده اند.

 

کیفیت

کیفیت در لغت، خصیصه یا صفتی از چیزی است. بعنوان صفتی از یک عنصر، کیفیت به خصایص قابل اندازه گیری آن باز میگردد. بر همین اساس با دو نوع کیفیت مواجه میشویم:

 کیفیت طراحی : به خصایصی برمیگردد که طراحان برای آن عنصر بیان میکنند.

► کیفیت انطباق : درجه ای است که به آن میزان توصیف طراحی در طی فرآیند ساخت دنبال میشود.

در توسعه نرم افزار، کیفیت طراحی شامل نیازمندی ها، توصیف و طراحی سیستم میشود. کیفیت انطباق نیز بصورت عمده بر پیاده سازی تمرکز دارد.

 

کنترل کیفیت

کنترل کیفیت شامل مجموعه ای از بازبینی ها، بازنگری ها و تست هایی میگردد که در طی فرآیند نرم افزار استفاده میشوند تا از انطباق هر محصول کاری با نیازمندی های وضع شده برای آن اطمینان حاصل گردد. کنترل کیفیت از ترکیب اندازه گیری و بازخورد استفاده میکند تا فرآیند را  بهبود نگه دارد.

 

تضمین کیفیت

تضمین کیفیت شامل مجموعه ای از عملکردهای بازرسی و گزارش دهی میشود که کارایی و کامل بودن فعالیت های کنترل کیفیت را تعیین میکنند، هدف تضمین کیفیت، ارائه داده های ضروری به مدیریت است تا مدیران را از کیفیت محصول مطلع سازند و به موجب آن بینش و اطمینانی را از کیفیت محصول در راستای ارضای اهدافش ایجاد کنند.

 

تضمین کیفیت نرم افزار

کیفیت نرم افزار عبارت است از میزان انطباق آن با  نیازمندی های عملیاتی و کارایی صریحا ذکر شده، انطباق با استانداردهای توسعه صریحا مستند شده و خصایصی ضمنی که از هر نرم افزاری که به صورت حرفه ای توسعه یافته، انتظار میرود.

 

فعالیت های SQA

تضمین کیفیت نرم افزار از دو دسته مختلف وظایف تشکیل میشود. مهندسین نرم افزار که کار فنی انجام میدهند و گروه SQA که مسئول طرح ریزی تضمین کیفیت، تحلیل و گزارش دهی میباشند. گروه تضمین کیفیت نرم افزار (SQA) گروهی هستند که نقش نمایندگان مشتری را در تیم نرم افزای بازی میکنند یعنی این افراد باید از دیدگاه مشتری به نرم افزار نگاه کنند.

مهندسین نرم افزار، کیفیت را هدف قرار داده و فعالیتهای کنترل و تضمین کیفیت را انجام میدهند. این فعالیتها بوسیله اندازه ها، و متدهای فنی قوی، ایجاد بازنگری فنی رسمی و انجام تست های نرم افزاری با برنامه انجام میگیرد. نقش گروه SQA این است که به تیم نرم افزار کمک کند تا به یک محصول با کیفیت دست یابد. فعالیت های این تیم شامل طرح ریزی تضمین کیفیت، تحلیل و گزارش دهی میشود.

 

بازنگری نرم افزار

بازنگری نرم افزار، فیلتری برای فرآیند نرم افزاری است بدین معنا که در مقاطع مختلفی در طی مهندسی نرم افزار انجام میگیرند تا خطاها و خرابی های کشف نشده را بیابند. در واقع بازنگری، کار تصویه فعالیتهای مهندسی نرم افزار را انجام میدهد. بازنگری انواع مختلفی دارد مثلا یک جلسه غیررسمی یا یک ارائه رسمی در برابر مشتریان و مدیران، بازنگری رسمی فنی (FTR) موثرترین فیلتر از دیدگاه تضمین کیفیت است و توسط مهندسین نرم افزار انجام میشود.

 

تضمین آماری کیفیت نرم افزار

کاربرد تضمین آماری کیفیت نرم افزار بدین صورت است که براساس تجارب گذشته و درصدبندی تعداد خطاهای ایجاد شده در هر دسته، وقت خود را بر چیزی متمرکز کنیم که واقعا ارزش دارد اما باید در ابتدا مطمئن شد که چه چیز واقعا ارزشمند است. بصورت دقیقتر مجموعه کارهای زیر در تضمین آماری کیفیت نرم افزار انجام میگیرند:

1. اطلاعات مربوط به نقصان های نرم افزاری جمع آوری و دسته بندی میشوند.

2. علت ایجاد هر نقصان ردیابی میشود.

3. با استفاده از اصل Pareto، علل نقصان های حیاتی پیدا میشوند.

4. سعی را بر رفع مشکلاتی میگذاریم که باعث نقصان های حیاتی شده اند.

 



0
نظرات

نظر خود را ارسال کنید



نام:
ایمیل:
دیدگاه:
captcha
کد امنیتی :


advertise
تضمین آماری کیفیت نرم افزارتضمین کیفیت نرم افزارکنترل کیفیت پروژه نرم افزاریتضمین کیفیت در پروژه ی نرم افزاریآموزش مدیریت کیفیت نرم افزارفعالیت های SQA در مدیریت کیفیت نرم افزارمدیریت کیفیت پروژه های نرم افزاری چیست؟SQA چیست؟تبلیغات ارزان سایت آموزش برنامه نویسیتبلیغات مخصوص طراحان وب سایتتبلیغات در سایت برنامه نویسیتبلیغات اینترنتی برای برنامه نویساندر آغوش مینیمالیسممنوی همبرگر با سه خط افقی که روی یکدیگر قرار گرفته اند نشانه چیست؟ سوئیچ به یک ستون واحدتبدیل متن ساده به وبلاگ و سایت های پویا با React.jsکتابخانه sass برای استفاده آسان تر از آنکتابخانه سطح بالا برای اتوماتیک سازی اعمال مرورگر لیست برچسب ها
تمامی حقوق این سایت اعم از محتوی ، تصاویر ، قالب و ... متعلق به گروه مهندسی وب سایت سورس کد می باشد.
SourceCodes.ir ، افقی روشن برای برنامه نویسان ، از مبتدی تا حرفه ای

پیشنهادات ویژه سورس کد

پکیج ویژه پروژه پایانی رشته کامپیوتر دانلود مجموعه 70 پروژه کاربردی سی شارپ وب سایت فروشگاه با php