advertise laitec sharif univercity
دانلود پروژه مهندسی نرم افزار ، نمایندگی ایران خودرو

دانلود پروژه مهندسی نرم افزار ، نمایندگی ایران خودرو

10000 تومان
دانلود سورس پروژه سی شارپ شبیه سازی صف بانک تحت شبکه

دانلود سورس پروژه سی شارپ شبیه سازی صف بانک تحت شبکه

10000 تومان
سورس پروژه دفترچه تلفن ساده در سی شارپ #c و بانک Access

سورس پروژه دفترچه تلفن ساده در سی شارپ #c و بانک Access

10000 تومان
دانلود پروژه مدیریت کتابخانه با سی شارپ و SQL سرور

دانلود پروژه مدیریت کتابخانه با سی شارپ و SQL سرور

10000 تومان
دانلود پروژه فروشنده دوره گرد با الگوریتم گرانشی در #C

دانلود پروژه فروشنده دوره گرد با الگوریتم گرانشی در #C

10000 تومان

سیستم فایل در ذخیره و بازیابی اطلاعات

راه رایج برای نگهداری اطلاعات، ضبط آنها بر رسانه خارجی، در واحدهای مرسوم است.فایلها برای ذخیره سازی و بازیابی اطلاعات ایجاد میشوند و امکاناتی در سیستم ها وجود دارد و کاربر میتواند با فراخواندن عملیات، عمل مورد نظرش را انجام دهد.
سیستم فایل در ذخیره و بازیابی اطلاعات

سیستم فایل در ذخیره و بازیابی اطلاعات

راه رایج برای نگهداری اطلاعات، ضبط آنها بر رسانه خارجی، در واحدهای مرسوم است. ایجاد و مدیریت فایلها با سیستم فایل است. سیستم فایل خود نرم افزای است که از چند لایه تشکیل شده است. جزئیات درونی و الگوریتم های عملیاتی این واحد نرم افزاری از نظر برنامه ساز کاربردی نهان است و تنها بعضی از جنبه های بیرونی آن مورد توجه کاربر است. پس فایلها برای ذخیره سازی و بازیابی اطلاعات ایجاد میشوند و امکاناتی در سیستم ها وجود دارد و کاربر میتواند با فراخواندن عملیات، عمل مورد نظرش را انجام دهد.

در سیستم های جدید چندین لایه سخت افزاری و نرم افزاری وجود دارد، تا سیستم بتواند با کارایی و انعطاف پذیری بیشتری به درخواست کاربر انتهایی پاسخ دهد. هر لایه برای انجام وظایفش از لایه پایینتر استفاده میکند و به نوبه خود خدماتی به لایه بالاتر ارائه میکند.

 

سیستم فایل از دید کاربر

کاربر انتهایی، به ویژه نابرنامه ساز در یک محیط کاملا منطقی و در سطحی مجازی عمل میکند و دید خاصی نسبت به سیستم فایل دارد که همان سیستم مجازی است. در واقع کاربر این سیستم را نرم افزاری میشناسد که به او امکان میدهد تا فایل خود را ایجاد کند، داده هایش را ذخیره کند، در صورت عدم نیاز به آن، فایل خود را حذف کند. فایل را باز کند و یا ببندد. به فایل خود دستیابی داشته باشد و رکوردها را جست وجو کند. مشخص است که کاربر معمولا درگیر عملیات درونی سیستم فایل نیست، مگر اینکه خود طراح و تولید کننده این قبیل نرم افزار باشد.

 

نامگذاری فایل

گفتیم که فایل از دید کاربر یک مکانیسم انتزاعی است که امکان میدهد تا کاربر اطلاعات خود را ذخیره کند و در صورت لزوم آنها را بخواند. این مکانیسم انتزاعی باید از طریق یک نام قابل تعریف، دستیابی و استفاده باشد. برنامه فایلی را ایجاد میکند، نامی به این شیء میدهد و اگر اجرای برنامه پایان پذیرد برنامه ای دیگر هم میتواند با همین نام، به این شیء دستیابی داشته باشد.

قواعد نامگذاری فایلها در سیستم های مختلف یکسان نیست. معمولا نام فایل یک رشته الفبای عددی تا هشت کاراکتر است و در بعضی سیستمها طول این رسته تا 255 کاراکتر هم میتواند باشد. در بعضی موارد حروف بزرگ و کوچک در نان فایل با یکدیگر فرق دارند (مثل سیستم های UNIX) و در بعضی دیگر یکسان اند.

در اکثر سیستم های فایل، نام فایل دارای دو بخش است که با علامت " . " از هم جدا میشوند. بخش بعد از این علامت به پسوند نام فایل موسوم است و معمولا گویای محتوای فایل یا نقش فایل یا ماهیت فایل است.

 

انواع فایل در ذخیره و بازیابی اطلاعات

در هر سیستمی معمولا چند نوع فایل وجود دارد، اما بطور کلی فایلها را  میتوان از نظر کاربرد به دو رده تقسیم کرد:

• فایل عادی

• فایل راهنما (سیستمی)

 

فایل عادی حاوی اطلاعات کاربر است. از تعدادی سطر (متن) تشکیل شده است که طول سطرها میتواند متغیر باشد. فایل عادی ممکن است خود فایل اسکی یا فایل دودویی باشد. مزیت اصلی فایل اسکی این است که میتوان محتوایش را بصورتی که هست به نمایش درآورد و یا چاپ کرد و توسط یک ویراستار متن قابل ویرایش است.

نوع دیگر فایل، فایل دودویی است که با چاپ محتوای این نوع فایل "چیزهایی" نامفهوم ظاهر میشود.

 

صفات خاصه فایل

هر فایلی یک نام و یک محتوای داده ای دارد. اما هر سیستم فایل، اطلاعاتی در مورد هر فایل نگهداری میکند که در اساس مشخصات خود فایل هستند که به این مشخصات صفات خاصه فایل میگویند. تعداد این صفات در سیستم های مختلف یکسان نیست، اما بطور کلی صفات خاصه فایل عبارتنداز:

  • نام فایل
  • شناسه صاحب فایل
  • شناسه ایجاد کننده فایل
  • کلیدواژه برای دستیابی ب فایل
  • کاربران مجاز به دستیابی و حق دستیابی هر کاربر
  • طول رکورد
  • اندازه جاری فایل
  • حداکثر اندازه مجاز برای فایل
  • مکان کلید در رکورد
  • طول کلید
  • تاریخ ایجاد
  • تاریخ آخرین دستیابی برای خواندن
  • تاریخ آخرین تغییر
  • فلاگ نوع فایل از نظر خواندن/ نوشتن
  • فلاگ نوع فایل از نظر کاربرد
  • فلاگ نهان داده
  • آدرس شروع فایل
  • آدرس پایان فایل
  • نوع و نام رسانه
  • شماره رسانه

این اطلاعات باید در جایی نگهداری شوند. معمولا این اطلاعات را در راهنمای فایل ذخیره میکنند.

 

راهنمای فایل

هر سیستم فایل، معمولا از یک راهنمای فایل برای مدیریت فایلها استفاده میکند که میتواند یک ساختار جدولی و یا فایلی با ساختار پیچیده باشد. در اساس راهنمای فایل جدولی است دارای تعدادی مدخل (درایه)، برای هر فایل یک مدخل. در هر مدخل، نام فایل، صفات خاصه فایل و آدرسهایی که داده های فایل و نشانه رویی به ساختاری حاوی بقیه اطلاعات، وجود داشته باشد.

 

 



1
نظرات
  • user avatar اسخاق:
    ۱۱:۲۱:۳۵ __ ۱۳۹۹/۰۷/۰۹

    سلام خدا قوت واقعا قشنگ و قابل فهم و خلاصه توضیح دادید خیلی زیبا مفهوم را در کمترین زمان می توان دریافت کرد عالیییی

نظر خود را ارسال کنید



نام:
ایمیل:
دیدگاه:
captcha
کد امنیتی :


advertise
استفاده از فایلها ذخیره و بازیابیسیستم فایل از دید کاربر در ذخیره و بازیابیآموزش سیستم فایل در ذخیره و بازیابی اطلاعاتفایلها و داده ها ذخیره و بازیابیسیستم فایل در ذخیره چیست؟انواع فایل در ذخیره و بازیابی اطلاعاتفایل چیست؟ ذخیره و بازیابیکاربرد فایل در نگهداری اطلاعاتکاربرد فایلها ذخیره و بازیابیتبلیغات ارزان سایت آموزش برنامه نویسیتبلیغات مخصوص طراحان وب سایتتبلیغات در سایت برنامه نویسیتبلیغات اینترنتی برای برنامه نویساندر آغوش مینیمالیسممنوی همبرگر با سه خط افقی که روی یکدیگر قرار گرفته اند نشانه چیست؟ سوئیچ به یک ستون واحدتبدیل متن ساده به وبلاگ و سایت های پویا با React.jsکتابخانه sass برای استفاده آسان تر از آنکتابخانه سطح بالا برای اتوماتیک سازی اعمال مرورگر لیست برچسب ها
تمامی حقوق این سایت اعم از محتوی ، تصاویر ، قالب و ... متعلق به گروه مهندسی وب سایت سورس کد می باشد.
SourceCodes.ir ، افقی روشن برای برنامه نویسان ، از مبتدی تا حرفه ای

پیشنهادات ویژه سورس کد

پکیج ویژه پروژه پایانی رشته کامپیوتر دانلود مجموعه 70 پروژه کاربردی سی شارپ وب سایت فروشگاه با php