advertise laitec sharif univercity
دانلود سورس اپلیکیشن اندروید یادآوری-انجامش بده–ToDo

دانلود سورس اپلیکیشن اندروید یادآوری-انجامش بده–ToDo

14000 تومان
دانلود سورس بازی اندروید جدول خونه (900 جدول) همراه آموزش راه اندازی

دانلود سورس بازی اندروید جدول خونه (900 جدول) همراه آموزش راه اندازی

99000 تومان
دانلود پروژه آموزش چندرسانه ای با دایرکتور Director

دانلود پروژه آموزش چندرسانه ای با دایرکتور Director

10000 تومان
دانلود سورس اندروید اپلیکیشن افزایش سرعت گوشی

دانلود سورس اندروید اپلیکیشن افزایش سرعت گوشی

18000 تومان
دانلود سورس پروژه فروشگاه کیف با asp.net و sql express

دانلود سورس پروژه فروشگاه کیف با asp.net و sql express

10000 تومان

آشنایی با توابع در زبان سی پلاس پلاس ++C

تابع برنامه ای است که برای حل بخشی از مسئله، در برنامه های طولانی و پیچیده که شامل چندین بخش منطقی و مستقل از هم هستند، نوشته میشود
آشنایی با توابع در زبان سی پلاس پلاس ++C

آشنایی با توابع در زبان سی پلاس پلاس ++C

در برنامه های طولانی و پیچیده که شامل چندین بخش منطقی و مستقل از هم هستند، بهتر است برای هر قسمت منطقی، برنامه جداگانه ای نوشته شود. برنامه هایی که برای هر یک از بخش ها نوشته میشود، تابع نام دارد. در واقع، تابع برنامه ای است که برای حل بخشی از مسئله نوشته میشود. تعدادی از توابع که کاربرد زیادی دارند و در اغلب برنامه ها استفاده میشوند، از قبل نوشته شده اند و به همراه کامپایلر C++ ارائه میشود. مثل تابع clrscr() که صفحه نمایش را پاک میکند یا توابع sin() و cos() که برای محاسبه ی سینوس و کوسینوس زاویه بکار میروند. این توابع را، توابع کتابخانه ای مینامند.

برنامه نویس نیز برحسب ضرورت میتواند توابعی را بنویسد و در برنامه مورد استفاده قرار دهد. با استفاده از توابع میتوان برنامه های ساخت یافته نوشت. وظایف این برنامه ها توسط بخشهای مستقل تشکیل دهنده ی برنامه (همان توابع) انجام میشود. امتیازات برنامه نویسی ساخت یافته عبارتنداز:

  1. نوشتن برنامه های ساخت یافته آسان است. زیرا برنامه های پیچیده به بخشهای کوچکتر تقسیم ، و هر بخش توسط تابعی نوشته میشود. دستورالعمل ها و داده های موجود در تابع مستقل از سایر بخشهای برنامه است.
  2. افراد مختلف میتوانند بخش های مختلف برنامه را بنویسند.
  3. اشکال زدایی برنامه های ساخت یافته  ساده تر است.
  4. برنامه نویسی ساخت یافته موجب صرفه جویی در وقت میشود. اگر تابعی بنویسید که عملی را در برنامه ای انجام دهد میتوانید در هر برنامه ی دیگری که به آن عمل نیاز دارد، از تابع استفاده کرد.

برای نوشتن تابع باید اهداف تابع مشخص باشد. اینکه : تابع چه وظیفه ای به عهده دارد،ورودی ها و خروجی تابع کدامند.

آشنایی با توابع در زبان سی پلاس پلاس ++C

هر تابع سه جنبه دارد: جنبه تعریف؛ جنبه فراخوانی و جنبه اعلان.

جنبه تعریف تابع ،مجموعه ای از دستورات است که عملکرد تابع را مشخص میکند. جنبه ی فراخوانی تابع، دستوری است که تابع را فراخوانی میکند. فراخوانی تابع با نام آن انجام میشود. نامگذاری برای تابع از قانون نامگذاری برای متغیرها تبعیت میکند. توابع را باید پس از تابع main() نوشت. الگوی تابع بصورت زیر مشخص میشود:

;(لیست پارامترها)     نام تابع  <نوع تابع>

<نوع تابع> یکی از انواع موجود در C++ یا انواع دیگری است که توسط کاربر تعریف میشود. اگر تابعی بخواهد مقداری را به تابع فراخوان برگرداند، آن مقدار در نام تابع قرار میگیرد. چون هر مقدار دارای نوع است، نام تابع نیز باید دارای نوع باشد. اگر تابع هیچ مقداری را به برنامه فراخوان برنگرداند، نوع آن void منظور خواهد شد. پارامترها اطلاعاتی هستند که هنگام فراخوانی تابع، از برنامه ی فراخوان به آن ارسال میشوند. اگر تعداد پارامترها بیش از یکی باشد، باید با کاما از هم جدا شوند. در لیست پارامترها نیز نوع هر یک باید مشخص گردد. اطلاعاتی که هنگام فراخوانی تابع، در جلوی نام تابع ظاهر میشوند، آرگومان تابع نام دارند. پارامترها متغیرهایی هستند که هنگام تعریف تابع، در جلوی نام تابع و در داخل پرانتز قرار میگیرند.

نکاتی در مورد نوشتن توابع:

1.   الگوی تمام  توابع را قبل از تابع main() اعلان کنید.

2. نوع تابع را تعیین نمایید.

3. برای اجرای توابع،آنها را به نامشان فراخوانی کنید.

4. متغیرهای مورد نیاز توابع را در داخل آنها تعریف کنید. هیچ تابعی نمیتواند از متغیرهای توابع دیگر استفاده کند.

5. تعریف تابع در داخل یک تابع دیگر امکانپذیر نیست.

6. هنگام فراخوانی توابع، باید دقت داشته باشید که تعداد و نوع پارامترها و آرگومانها یکسان باشد.

7. هنگام اعلان الگوی توابع نیاز به ذکر اسامی پارامتر ها نیست، تنها ذکر نوع آنها کفایت میکند.

8. توابع را طوری طراحی و پیاده سازی کنید که هر تابع فقط به آنچه که نیاز دارد دسترسی داشته باشد و بقیه قسمت های برنامه و سایر اطلاعات توسط توابع غیر مرتبط قابل دستیابی نباشند. این موضوع را پنهان سازی اطلاعات گویند.

وقتی تابعی، توسط تابع دیگری فراخوانی میشود، دستورات آن تابع اجرا میشوند. پس از اجرای دستورات تابع، کنترل اجرای برنامه به برنامه فراخوان برمیگردد. پس از برگشت از تابع فراخوانی شده اولین دستور، بعد از فراخوانی تابع اجرا میشود.   



1
نظرات
  • user avatar مرتضی:
    ۰۲:۰۸:۳۲ __ ۱۳۹۶/۰۳/۱۰

    با تشکر از تمام دست اندرکاران سایت موضوع بسیار خوب بود اما محتویات آموزش خیلی کمه توجه جدی تان را در این زمینه خواهانم

نظر خود را ارسال کنید



نام:
ایمیل:
دیدگاه:
captcha
کد امنیتی :


advertise
آشنایی با توابع در زبان سی پلاس پلاسنحوه کار با توابع در زبان سی پلاس پلاس ++Cآموزش توابع در زبان سی پلاس پلاساستفاده از تابع ها در زبان ++Cتوابع ++Cمعرفی توابع در ++Cنحوه تعریف توابع در زبان ++Cمعرفی توابع در سی پلاس پلاستوابع سی پلاس پلاستبلیغات ارزان سایت آموزش برنامه نویسیتبلیغات مخصوص طراحان وب سایتتبلیغات در سایت برنامه نویسیتبلیغات اینترنتی برای برنامه نویساندر آغوش مینیمالیسممنوی همبرگر با سه خط افقی که روی یکدیگر قرار گرفته اند نشانه چیست؟ سوئیچ به یک ستون واحدتبدیل متن ساده به وبلاگ و سایت های پویا با React.jsکتابخانه sass برای استفاده آسان تر از آنکتابخانه سطح بالا برای اتوماتیک سازی اعمال مرورگر لیست برچسب ها
تمامی حقوق این سایت اعم از محتوی ، تصاویر ، قالب و ... متعلق به گروه مهندسی وب سایت سورس کد می باشد.
SourceCodes.ir ، افقی روشن برای برنامه نویسان ، از مبتدی تا حرفه ای

پیشنهادات ویژه سورس کد

پکیج ویژه پروژه پایانی رشته کامپیوتر دانلود مجموعه 70 پروژه کاربردی سی شارپ وب سایت فروشگاه با php