مبانی JavaScript

زبان JavaScript یک زبان برنامه نویسی "شی گرا" میباشد. در این قسمت مفهوم شی گرایی یک برنامه را با توجه به مفاهیم object ،مشخصات و اعمال آنها، توضیح میدهیم.
♦ Object
در دنیای حقیقی اشیا مانند کامپیوتر، دوچرخه و ... میباشند، در زبان جاوا اسکریپت اشیا درون browserها بوده و عبارتند از پنجره ها و فرم ها.
♦ Properties
اشیا (object) خود دارای مشخصه هایی میباشند، مثلا گربه دارای پوست میباشد، کامپیوتر ،کیبورد داشته و دوچرخه دارای چرخ است! در دنیای JavaScript پنجره دارای تیتر و فرمها دارای check box میباشند.
تغییر مشخصه یک شی میتواند آن را تغییر دهد، بطوریکه میتوان همان مشخصه را در اشیای کاملا متفاوتی به کار برد. فرض کنید که دارای مشخخصه ای به نام empty هستید، پس بنابرآنچه گفته شد این مشخصه (خالی بودن) را میتوانید هم برای شکم گربه و هم برای کاسه گربه بکار ببرید!
♦ Methods
کاری که اشیا میتوانند انجام دهند، Methods نامیده میشود، که مثلا خرابی کامپیوتر و چرخش دوچرخه را میتوان عنوان نمود. اشیا زبان JavaScript نیز دارای متدهایی میباشند، مثلا عمل کلیک برای دکمه ،باز کردن پنجره و انتخاب متن مورد نظر را بدنبال دارد. همانطور که توجه میکنید پرانتزها نمایانگر وجود method میباشند.
♦ کنترل وقایع (handling events)
events عملیاتی بوده که کاربر در هنگام مشاهده صحنه طراحی شده انجام میدهد. پذیرش (Submitting) یک فرم و تغییر مکان نشانگر ماوس برروی یک تصویر، دو نمونه از حالات و وقایع اتفاق افتاده میباشند.
توسط دستوراتی بنام event handlers ، این برنامه وقایع مورد نظر را کنترل میکند. متداولترین کنترل کننده های وقایع در زیر آورده شده اند:
توجه داشته باشید که زبان JavaScript به حروف کوچک و بزرگ حساس است، نام متغیرها با اعدادشروع نمیشود و در آنها فضای خالی یا نقطه گذاری وجود ندارد. همچنین نباید اسمی مشابه با کلمات رزرو شده و مخصوص جاوا اسکریپت استفاده کرد.
♦ عملگرها
عملگرها علاماتی هستند که برای کار با متغیرها استفاده میشوند. مطمئنا با عملگرهای ساده ریاضی مثل جمع ، تفریق آشنا هستید. برای اطلاع بیشتر از دیگر عملگرها به جدول زیر توجه کنید:
هر چند دو عملگر ++X و X++ به مقدار X یک واحد اضافه میکنند، اما در اصل دو عملگر متفاوت از یکدیگر میباشند. به عنوان مثال، اگر X=5 باشد و ++Y=X باشد، Y=5 و X=6 میشود ولی در عبارت Y=++X مجهولهای X و Y هر دو دارای مقدار 6 خواهند بود.
♦ معادله ها
♦ نامعادله ها
♦ ابزارهای مورد نیاز
از آنجا که javascript یک متن ساده میباشد میتوان از هر ویرایشگر متن کمک گرفت، همچنین میتوان از یک پردازشگر متن مثل word (فایل باید بصورت text only ذخیره شود) استفاده کرد ولی کلا بهتر است از برنامه ای که حالت plain text بصورت فرمت استاندارد استفاده نمایید. در سیستم عامل ویندوز اغلب کاربران از برنامه notepad استفاده میکنند.