advertise laitec sharif univercity
دانلود برنامه هشت وزیر با جستجوی عمقی در سی شارپ

دانلود برنامه هشت وزیر با جستجوی عمقی در سی شارپ

10000 تومان
دانلود سورس بازی اندروید جدول خونه (900 جدول) همراه آموزش راه اندازی

دانلود سورس بازی اندروید جدول خونه (900 جدول) همراه آموزش راه اندازی

99000 تومان
دانلود سورس هوش مصنوعی رنگ آمیزی گراف با ژنتیک در #C

دانلود سورس هوش مصنوعی رنگ آمیزی گراف با ژنتیک در #C

10000 تومان
دانلود پروژه آموزش چندرسانه ای با دایرکتور Director

دانلود پروژه آموزش چندرسانه ای با دایرکتور Director

10000 تومان
دانلود مجموعه 100 سورس ساده و ابتدایی با سی پلاس پلاس

دانلود مجموعه 100 سورس ساده و ابتدایی با سی پلاس پلاس

14000 تومان

مبانی JavaScript

زبان JavaScript یک زبان برنامه نویسی "شی گرا" میباشد. مفاهیم آن شامل objectها,properties,methods,events و عملگرها میباشد
مبانی JavaScript

زبان JavaScript یک زبان برنامه نویسی "شی گرا" میباشد. در این قسمت مفهوم شی گرایی یک برنامه را با توجه به مفاهیم object ،مشخصات و اعمال آنها، توضیح میدهیم.

♦ Object

در دنیای حقیقی اشیا مانند کامپیوتر، دوچرخه و ... میباشند، در زبان جاوا اسکریپت اشیا درون browserها بوده و عبارتند از پنجره ها و فرم ها.

 

♦ Properties

اشیا (object) خود دارای مشخصه هایی میباشند، مثلا گربه دارای پوست میباشد، کامپیوتر ،کیبورد داشته و دوچرخه دارای چرخ است! در دنیای JavaScript پنجره دارای تیتر و فرمها دارای check box میباشند.

تغییر مشخصه یک شی میتواند آن را تغییر دهد، بطوریکه میتوان همان مشخصه را در اشیای کاملا متفاوتی به کار برد. فرض کنید که دارای مشخخصه ای به نام empty هستید، پس بنابرآنچه گفته شد این مشخصه (خالی بودن) را میتوانید هم برای شکم گربه و هم برای کاسه گربه بکار ببرید!

 

♦ Methods

کاری که اشیا میتوانند انجام دهند، Methods نامیده میشود، که مثلا خرابی کامپیوتر و چرخش دوچرخه را میتوان عنوان نمود. اشیا زبان JavaScript نیز دارای متدهایی میباشند، مثلا عمل کلیک برای دکمه ،باز کردن پنجره و انتخاب متن مورد نظر را بدنبال دارد. همانطور که توجه میکنید  پرانتزها نمایانگر وجود method میباشند.

 

♦ کنترل وقایع (handling events)

events عملیاتی بوده که کاربر در هنگام مشاهده صحنه طراحی شده انجام میدهد. پذیرش (Submitting) یک فرم و تغییر مکان نشانگر ماوس برروی یک تصویر، دو نمونه از حالات و وقایع اتفاق افتاده میباشند.

توسط دستوراتی بنام event handlers ، این برنامه وقایع مورد نظر را کنترل میکند. متداولترین کنترل کننده های وقایع در زیر آورده شده اند:

onAbort                                                       کاربر با اشیا کاری ندارد
onBlur                                                         کاربر شی را تغییر میدهد
onError                                                       اسکریپت با اشتباه مواجه میشود
oncHange                                                    کاربر بر روی شی کلیک میکند
onFocuse                                                     کاربر یک شی را فعال میکند
onLoad                                                        بارگزاری شی تمام میشود
onMouseover                                               نشانگر ماوس بر روی شی میرود
onMouseout                                                 نشانگر ماوس از روی شی کنار میرود
onSubmit                                                     کاربر یک فرم را پذیرش کند
onUnload                                                     کاربر به پنجره کاری ندارد
onSelect                                                       کاربر محتویات شی را انتخاب میکند

توجه داشته باشید که زبان JavaScript به حروف کوچک و بزرگ حساس است، نام متغیرها با اعدادشروع نمیشود و در آنها فضای خالی یا نقطه گذاری وجود ندارد. همچنین نباید اسمی مشابه با کلمات رزرو شده و مخصوص جاوا اسکریپت استفاده کرد.

 

عملگرها

عملگرها علاماتی هستند که برای کار با متغیرها استفاده میشوند. مطمئنا با عملگرهای ساده ریاضی مثل جمع ، تفریق آشنا هستید. برای اطلاع بیشتر از دیگر عملگرها به جدول زیر توجه کنید:

X+Y (عددی)                                                  دو عدد X و Y را با یکدیگر جمع میکند
X+Y (حرفی)                                                 عبارت داخلی X و Y را در کنار هم قرار میدهد
X-Y                                                              مقدار Y را از X کم میکند
X*Y                                                              مقادیر Xو Y را در هم ضرب میکند
X/Y                                                              مقدار X را بر Y تقسیم میکند
X%Y                                                            خارج قسمت X بر Y را نشان میدهد
X++،++X                                                     به X یک عدد اضافه میکند
X--،--X                                                          از X یک عدد کم میکند
X-                                                                 علامت X را عوض میکند

هر چند دو عملگر ++X و X++ به مقدار X یک واحد اضافه میکنند، اما در اصل دو عملگر متفاوت از یکدیگر میباشند. به عنوان مثال، اگر X=5 باشد و ++Y=X باشد، Y=5 و X=6 میشود ولی در عبارت Y=++X مجهولهای X و Y هر دو دارای مقدار 6 خواهند بود.

 

♦ معادله ها

X=Y                                                               مقدار X برابر Y قرار داده میشود
X+=Y                                                            مانند معادله X=X+Y است
X-=Y                                                             مانند معادله X=X-Y است
X*=Y                                                             مانند معادله X=X*Y است
X/=Y                                                             مانند معادله X=X/Y است
X%=Y                                                           مانند معادله X=X%Y است

 

♦ نامعادله ها

X==Y                                                            در صورتیکه X و Y مساوی باشند، مفهوم true را برمیگرداند 
X!=Y                                                             در صورتیکه X و Y نامساوی باشند، مفهوم true را برمیگرداند 
X>Y                                                              در صورتیکه X از Y بزرگتر باشند، مفهوم true را برمیگرداند 
X>=Y                                                           در صورتیکه X از Y بزرگتر یا برابر باشد، مفهوم true را برمیگرداند 
X
X<=Y                                                          در صورتیکه Y از X بزرگتر یا برابر باشد، مفهوم true را برمیگرداند 
X&&Y                                                          در صورتیکه هم X و هم Y صحیح باشند، مفهوم true را برمیگرداند 
X||Y                                                            در صورتیکه یا X یا Y صحیح باشند، مفهوم true را برمیگرداند
​!X                                                               در صورتیکه مقدار X غیر صحیح باشد، مفهوم true را برمیگرداند

 

♦ ابزارهای مورد نیاز

از آنجا که javascript یک متن ساده میباشد میتوان از هر ویرایشگر متن کمک گرفت، همچنین میتوان از یک پردازشگر متن مثل word (فایل باید بصورت text only ذخیره شود) استفاده کرد ولی کلا بهتر است از برنامه ای که حالت plain text بصورت فرمت استاندارد استفاده نمایید. در سیستم عامل ویندوز اغلب کاربران از برنامه notepad استفاده میکنند.

 

 



0
نظرات

نظر خود را ارسال کنید



نام:
ایمیل:
دیدگاه:
captcha
کد امنیتی :


پارس وی دی اس
آشنایی با مفاهیم زبان جاوا اسکریپتآشنایی با مفاهیم javascriptمبانی زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپتتبلیغات ارزان سایت آموزش برنامه نویسیتبلیغات مخصوص طراحان وب سایتتبلیغات در سایت برنامه نویسیتبلیغات اینترنتی برای برنامه نویساندر آغوش مینیمالیسممنوی همبرگر با سه خط افقی که روی یکدیگر قرار گرفته اند نشانه چیست؟ سوئیچ به یک ستون واحدتبدیل متن ساده به وبلاگ و سایت های پویا با React.jsکتابخانه sass برای استفاده آسان تر از آنکتابخانه سطح بالا برای اتوماتیک سازی اعمال مرورگر لیست برچسب ها
تمامی حقوق این سایت اعم از محتوی ، تصاویر ، قالب و ... متعلق به گروه مهندسی وب سایت سورس کد می باشد.
SourceCodes.ir ، افقی روشن برای برنامه نویسان ، از مبتدی تا حرفه ای

پیشنهادات ویژه سورس کد

پکیج ویژه پروژه پایانی رشته کامپیوتر دانلود مجموعه 70 پروژه کاربردی سی شارپ وب سایت فروشگاه با php